11 februari 2010

Snart blir jag nog dum i huvet!

Kan man bli dum i huvudet av inaktivitet?

Såhär skriver arbetsmiljöverket:
"Ohälsa kopplat till kroppslig inaktivitet
Kroppens anpassning till långvarig inaktivitet är i sig en positiv förmåga. Kroppen hushåller med sina byggstenar och energi och låter bli att bygga på delar som inte används så mycket. Men tyvärr finns det avigsidor med detta.

Ett av problemen är att kroppen blir svagare, mindre uthållig, smidig och välfungerande. Vardagliga aktiviteter blir då mer ansträngande och man blir lättare uttröttad. Man kan bli mer ”klumpig” i sina rörelser och tappar kanske lättare balansen med ökad risk för misstag och olycksfall. Mer krävande aktiviteter kommer man inte alls att klara av, t.ex. lyfta en tung börda, åka på skidtur eller leka tafatt med barnen."


Hur ska detta gå????
Dom skriver dessutom följande:

Risker med inaktivitet:
* Övervikt – fetma
* Diabetes typ II
* Förhöjda blodfetter
* Högt blodtryck
* Kranskärlssjukdom i hjärtat, hjärtsvikt
* Kärlförträngningar i benen
* Cancer (främst i bröst och tarm)
* Osteoporos (skelettskörhet)
* Smärta och värk från rörelseorganen
* Yrsel, balansrubbningar
* Klimakteriebesvär?
* Förstoppning, tarmfickor
* Depression?
* Inlärning, minne?
* Stress, stresskänslighet?
* Sömnstörningar?
* Bristande självkänsla, välbefinnande"

Efter nu 11 månader helt utan fysisk träning/ansträngning, och 8 månader utan intellektuell ansträningning (skola/jobb etc.), så ska jag inte säga att jag uppfyller alla dom kriterierna, men några av dom stämmer nog faktiskt tragiskt nog in..
Så som:
* Sömnstörningar --> Kan i och för sig lika väl bero på smärtorna i sig..
* Stress, stresskänslighet --> Min toleransnivå när saker inte riktigt blir som jag tänkt är inte särskilt hög...
* Inlärning, minne --> Jag glömmer mer saker än förut, tappar oftare bort typ mobil/plånbok/nycklar..
* Välbefinnande --> Jag blir snart knäpp tror jag.. Går upp på morgonen, sätter mig vid datorn i typ 30 minuter, sen har jag gjort allt jag skulle göra för dagen.. Och klockan är typ nio. Vad ska man ta sig till då?? Tips mottages tacksamt..

2 kommentarer:

  1. Börja sticka o handarbeta! Kan göras liggande och är ett bra sätt att fördriva tid och känna att man göra nåt!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har faktiskt funderat på det :) Jag får ju ett syskonbarn här under våren, kanske ska man sticka något mysigt till h*n :)
    kram!

    SvaraRadera