26 november 2009

Operation

Ja, så löd domen hos dr. Svante Berg i tisdags. Det som kan hjälpa mig och min onda rygg är antingen en steloperation eller en diskprotes. Jag får själv välja operationsmetod. Just nu lutar det åt en steloperation. Detta eftersom man inte, vetenskapligt, har påvisat någon som helst skillnad i resultat mellan metoderna.
Här listar jag några + och -.

Diskprotes
+ Rörligheten återfås i ryggen och blir 100%
+ Första 3 månaderna efter operationen är lite mindre krävande (sjukgymnastik etc.)

- Jag får ett ca 17cm stort ärr från naveln och nedåt...

Steloperation
+ Ärret blir på ryggen = jag själv slipper se det
+ Jag kan aldrig någonsin mer få ont på det ställe jag har ont nu, då detta blir enbart skelettmassa och skruvar/plåtar
+ Det finns inga resktriktioner vad gäller belastning efter operation

- Det kan bli så att kotan ovanför den stelopererade delen överkompenserar och tar ut för mycker rörlighet och på så sätt blir skadad efter en längre tid.

Om någon med erfarenhet läser inlägget, kommentera gärna..


Jag kom alltså från dr. Svante med detta besked i tisdags. Lyckat kan man ju tycka, eftersom jag nu fått veta att det kan opereras och bli bättre.
MEN väntetider........... Operationen genomförs som tidigast inom 4-6månader. Så jag har varit (och är) otroligt frustrerad och uppgiven.. Och börjar bli jäkligt bra på att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar